بوتاکس و درمان میگرن

(4 رای‌ها)
نوشته شده توسط  | منتشرشده در: کلینیک تخصصی سردرد

تزریق بوتاکس برای میگرن مفید است؟Botax1

امروزه تزریق بوتاکس به عنوان جدیدترین درمان سردرد میگرنی مطرح می باشد.

تزریق بوتاکس بهترین درمان سردرد میگرنی است و در درمان بیماران مبتلا به سردرد مزمن روزانه (Chronic daily headache) موفق بوده است.

نکته مهم اینجاست که برای حصول نتیجه بهتر در درمان سردرد بعد از تزریق بوتاکس، متخصص مغز و اعصاب باید بر اساس معیارهایی بیمارانی را که از تزریق بوتاکس سود میبرند به طور صحیح انتخاب کند.

نکته دیگر تزریق بوتاکس در محلهای مناسب و طبق پروتکل FDA در 31 نقطه از عضلات سر و گردن شامل 7 نقطه در عضله فرونتال (پیشانی)، 4 نقطه در عضلات تمپورال (گیجگاهی) هر طرف، 3 نقطه در عضلات اکسی پیتال (پس سری) هر طرف، دو نقطه در عضلات پاراوتبرای گردن هر طرف و 3 نقطه در عضله تراپزیوس (بالای شانه) هر طرف تزریق میشود و بنابراین با تزریق زیبایی بوتاکس متفاوت بوده و حتما باید توسط نورولوژیست (متخصص مغز و اعصاب) خوب انجام شود.

Botax2.jpg

نورولوژیست، مقدار مشخصی از آمپول بوتولونیوم توکسین رقیق شده را در عضلات ذکر شده تزریق میکند. این کار در مطب و به صورت سرپایی و معمولا در عرض 10 تا 15 دقیقه انجام میشود و نیاز به آمادگی خاصی ندارد و بعد از تزریق بوتاکس بیمار میتواند به فعالیتهای روزمره خود ادامه دهد.

تزریق بوتاکس چگونه از سردرد میگرنی جلوگیری میکند؟

همانطور که گفتیم تزریق بوتاکس با مکانیسم فلج کردن عضلات باعث شل شدن آنها و جلوگیری از انقباض آنها شده و در نتیجه کاهش درد در بیماران با سردرد مزمن را موجب میشود. ولی در مطالعات انجام شده مشخص شده که عمل پیشگیری از سردرد بوتاکس با مکانیسم دیگری انجام میشود و آن جلوگیری از آزاد شدن سیگنالهای درد در پایانه های عصبی سر و گردن است، بنابراین از بوتاکس در کاهش سردردی، بیشتر از آنکه به شل شدن عضلات مربوط باشد ناشی از کاهش انتقال سیگنالهای درد به نخاع میباشد.

Botax3.jpg

تزریق بوتاکس گزینه مناسبی برای سردرد شما می باشد؟

اگر شما بیش از 15 روز در ماه سردرد دارید که به مدت سه ماه ادامه دارد و سردرد شما مشخصات سردرد میگرنی را دارد ، شما از تزریق بوتاکس سود میبرید.

همچنین تزریق بوتاکس در سردردهای پس سری، سردردهای همراه با درد گردن و سردردهای تنشی هم موثر بوده است، ولی بیماران با سردردهای ناشی از فشار خون بالا، سردرهای دوران پریود، سردرد سینوزیت، سردردهای وابسته به مسکن و سردردهای کمتر از چهارده روز در ماه کاندید مناسبی برای تزریق بوتاکس نیستند.

Botax4-2.jpg

در مطالعه ای که روی بیمارانی با سردرد مزمن انجام شد 80 درصد بیماران تزریق بوتاکس، کاهش شدت سردرد یا تعداد حملات سردرد و یا هر دو مورد را گزارش کرده اند.

حدود 60 درصد بیماران تزریق بوتاکس پاسخ به درمان سردرد یا بوتاکس را عالی گزارش کرده اند، بطوریکه حملات سردرد میگرن کاملا از بین رفته است.

در حدود 19,5 درصد بیماران کمی بهتر شده است.

20 درصد تغییری در شدت و تعداد حملات سردرد گزارش نکرده اند.

طول اثر بوتاکس حدود 3 ماه (حداقل دو ماه و حداکثر5 ماه) است و بعد از این مدت باید تزریق بوتاکس مجدد انجام شود ولی گفته شده که با تکرارا تزریقها، طول این مدت بیشترشده و در بعضی مواردبعد از 5 بار تزریق بوتاکس عضلات آتروفی شده و نیاز به تزریق بوتاکس مجدد از بین میرود.

اثر بوتاکس بعد از 5-4 روز از زمان تزریق بوتاکس شروع میشود و در عرض 2 هفته به پیک اثر خود میرسد.

آخرین ویرایش در شنبه, 03 تیر 1396 ساعت 00:32