میدان ونک، ابتدای ملاصدرا، پردیس شرقی، نبش زاینده رود، پلاک 16
تلفن: 02188672759

تزریق تخصصی بوتاکس برای میگرن

تزریق بوتاکس برای میگرن مفید است؟

امروزه تزریق بوتاکس به عنوان جدیدترین درمان سردرد میگرنی مطرح می باشد و در حال حاضر متد روز درمان بیماری میگرن در کشورهای پیشرفته از جمله آمریکا و بعد از آن اروپا می باشد.این متد پس از بررسی های بسیار سر انجام موفق به دریافت گواهی از سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) شد.این روش به دلیل مزایای زیادش طرفداران بسیاری در بین بیماران دارد که در ادامه به آن پرداخته ایم.

تزریق بوتاکس بهترین درمان سردرد میگرنی است و در درمان بیماران مبتلا به سردرد مزمن روزانه(Chronic daily headache)موفق بوده است.

نکته مهم اینجاست که برای حصول نتیجه بهتر در درمان سردرد بعد از تزریق بوتاکس، متخصص مغز و اعصاب باید بر اساس معیارهایی بیمارانی را که از تزریق بوتاکس سود میبرند و این درمان برایشان مفید است را به طور صحیح انتخاب کند.

نکته دیگر تزریق بوتاکس در محلهای مناسب و طبق پروتکل FDA در 31 نقطه از عضلات سر و گردن شامل 7 نقطه در عضله فرونتال (پیشانی)، 4 نقطه در عضلات تمپورال (گیجگاهی) هر طرف، 3 نقطه در عضلات اکسی پیتال (پس سری) هر طرف، دو نقطه در عضلات پاراوتبرای گردن هر طرف و 3 نقطه در عضله تراپزیوس (بالای شانه) هر طرف تزریق میشود و بنابراین با تزریق زیبایی بوتاکس متفاوت بوده و حتما باید توسط نورولوژیست (متخصص مغز و اعصاب) خوب انجام شود.

نورولوژیست، مقدار مشخصی از آمپول بوتولونیوم توکسین رقیق شده را در عضلات ذکر شده تزریق میکند. این کار در مطب و به صورت سرپایی و معمولا در عرض 10 تا 15 دقیقه انجام میشود و نیاز به آمادگی خاصی ندارد و بعد از تزریق بوتاکس بیمار میتواند به فعالیتهای روزمره خود ادامه دهد.

تزریق بوتاکس درمانی میگرن در عضلات اطراف شانه، گردن و سر انجام می شود. تزریق بوتاکس در بیماران مبتلا به میگرن مزمن باعث کاهش علائم میگرن و کاهش تعداد سردردها می شود.

میگرن یک اختلال مغزی است که باعث ایجاد حملات سردرد می شود. میگرن مزمن شکل شدید میگرن است. بدین ترتیب که بیش از پانزده روز سردرد در ماه وجود دارد.

تزریق بوتاکس چگونه از سردرد میگرنی جلوگیری میکند؟

همانطور که گفتیم تزریق بوتاکس با مکانیسم فلج کردن عضلات باعث شل شدن آنها و جلوگیری از انقباض آنها شده و در نتیجه کاهش درد در بیماران با سردرد مزمن را موجب میشود. ولی در مطالعات انجام شده مشخص شده که عمل پیشگیری از سردرد بوتاکس با مکانیسم دیگری انجام میشود و آن جلوگیری از آزاد شدن سیگنالهای درد در پایانه های عصبی سر و گردن است، بنابراین استفاده از بوتاکس در کاهش سردرد، بیشتر از آنکه به شل شدن عضلات مربوط باشد ناشی از کاهش انتقال سیگنالهای درد به نخاع میباشد.

تزریق بوتاکس گزینه مناسبی برای سردرد شما می باشد؟

پزشک متخصص مغز و اعصاب پس از بررسی شواهد و مدارک بیمار و انجام معاینات پزشکی تشخیص می دهد که این متد درمان مناسبی برای سردرد شما هست یا نه،این روشدرمان بسیار مناسبی برای بیمارانی است که از میگرن مزمن رنج میبرند.

همچنین تزریق بوتاکس در سردردهای پس سری، سردردهای همراه با درد گردن و سردردهای تنشی هم موثر است ولی بیماران با سردردهای ناشی از فشار خون بالا، سردرهای دوران پریود و سردرد سینوزیت کاندید مناسبی برای تزریق بوتاکس نیستند.

در مطالعه ای که روی بیمارانی با سردرد مزمن انجام شد 80 درصد بیماران تزریق بوتاکس، کاهش شدت سردرد یا تعداد حملات سردرد و یا هر دو مورد را گزارش کرده اند.حدود 60% بیماران تزریق بوتاکس به درمان سردرد یا بوتاکس را عالی گزارش کرده اند، بطوریکه حملات سردرد میگرن کاملا از بین رفته است، در حدود 19,5% بیماران کمی بهتر شده است و 20 درصد تغییری در شدت و تعداد حملات سردرد گزارش نکرده اند.تزریق بوتاکس پرطرفدارترین عمل زیبایی است که بدون نیاز به جراحی انجام می‌شود.

طول اثر بوتاکس حدود 3 ماه (حداقل دو ماه و حداکثر5 ماه) است و بعد از این مدت باید تزریق بوتاکس مجدد انجام شود ولی گفته شده که با تکرارا تزریقها، طول این مدت بیشترشده و در بعضی مواردبعد از 5 بار تزریق بوتاکس عضلات آتروفی شده و نیاز به تزریق بوتاکس مجدد از بین میرود.

تایثر بوتاکس در درمان میگرن بعد از 5-4 روز از زمان تزریق بوتاکس شروع میشود و در عرض 2 هفته به پیک اثر خود میرسد.

هزینه تزریق بوتاکس میگرن چقدر است ؟

این سوالی است که برای اکثر بیماران مبتلا به میگرن مزمن ( Chronic Migraine ) که به کلینیک تخصصی سردرد مراجعه می کنند و اندیکاسیون تزریق بوتاکس تخصصی میگرن را دارند پیش می آید.

وقتی متخصص سردرد شما تزریق بوتاکس تخصصی میگرن را به عنوان بهترین درمان میگرن به شما پیشنهاد می کند مساله بعدی هزینه تزریق برای درمان میگرن است.

از آنجائیکه علائم میگرن در هر بیمار متفاوت است و محل های درد در همه بیماران میگرنی یکسان نیست ، آمپول بوتاکس مصرفی برای هر بیمار متفاوت است . آمپول بوتاکس برای درمان میگرن مزمن طبق پروتکل در نقاط مختلف سر و گردن و شانه ها ، بسته به محل درد بیمار تزریق می شود . بنابراین براساس میزان داروی بوتاکس مصرف شده و تعداد نقاط تزریق ، هزینه تزریق بوتاکس میگرن برای هر بیمار متفاوت است .

یادآوری می شود تزریق بوتاکس تخصصی برای درمان میگرن حتما باید توسط متخصص مغز و اعصاب که از آناتومی عروق واعصاب و عضلات محل تزریق مطلع است انجام شود.

مراقبتهای بعد از تزریق بوتاکس میگرن

1- ازخم کردن سر و گردن به پایین تا 4 ساعت جدا خودداری کنید.
2- تا 24 ساعت از ماساژ دادن محل تزریق و استعمال هرگونه کرم و پماد بر روی محل تزریق بپرهیزید.
3- از شستشوی صورت تا 4 ساعت بعد از تزریق بوتاکس خودداری نمایید.
4-استعمال دخانیات، قلیان و سیگار و ... تاثیر بوتاکس را در بیماران مبتلا به میگرن کم می کند.
5- از انجام فعالیتهای ورزشی، سونا، جکوزی و بخور تا 24 ساعت بپرهیزید.
6- تا یک ساعت مرتب پیشانی را چروک بیندازید و اخم نمایید تا بوتاکس بهتر جذب شود.
7-بعد از تزریق بوتاکس تخصصی میگرن به مدت 20 دقیقه در کلینیک سردرد بمانید و در صورت بروز عوارض به پزشک خود اطلاع دهید.

همه ما شنیده ایم که از بوتاکس برای صاف کردن چین و چروک پیشانی استفاده می شود. اما از بوتاکس برای تسکین بیماری های مزمن هم استفاده میشود.
در سال ۲۰۱۰، استفاده از بوتاکس برای میگرن مزمن مورد تایید قرار گرفت و استفاده از آن برای بسیاری از بیماران نتیجه بخش بوده است.
قبل از استفاده از این روش باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

این روش برای کدام نوع سردرد مناسب است و نتیجه مطلوبی به همراه دارد؟

روش تزریق بوتاکس تنها برای سردرد میگرن دارای تاییدیه ی سازمان غذا و داروی امریکا میباشد. سردردی که ۱۵ روز در ماه یا بیشتر ، شخص را درگیر میکند.
به گفته یکی از متخصصان مغز و اعصاب در کالیفرنیا، هرچه این نوع سردرد تکرار بیشتری داشته باشد ، بیمار نتیجه بهتری از بوتاکس خواهد گرفت. روش بوتاکس برای کسانی که کمتر از ۱۵ روز در ماه دچار سردرد میشوند، پیشنهاد نمیشود.

بوتاکس چیست؟

بوتاکس فرمی از سم بوتولینوم است. یک نوروتوکسین که با باکتری تولید میشود و بیماری بوتولیسم ( مسمومیت غذایی حاد) را ایجاد میکند.
وقتی سم بوتولینوم بوتاکس ،خالص میشود و با دوز بسیار پایین در محلی خاص مورد استفاده قرار میگیرد، بطور موقت برای حداکثر سه ماه ، انقباض ماهیچه ها را کاهش میدهد.

بوتاکس چگونه عمل میکند؟

بوتاکس در اطراف فیبرهای دردناکی که در سردرد درگیر هستند تزریق میگردد و به پایانه های عصبی اطراف محلی که تزریق شده ورود پیدا میکند و رها سازی مواد شیمیایی درگیر در انتقال درد را متوقف میکند. این عمل مانع از فعال سازی شبکه های درد در مغز میگردد. بوتاکس مانع از سردرد های میگرنی، پیش از شروع آنها میشود، اما این کار به زمان نیاز دارد. پزشکان متخصص ما به دنبال روش های درمانی دوم و سومی هستند که بتوانند اثر بخشی درمان را به حداکثربرسانند.
طبق گفته ی بیماران، افزایش تعداد چرخه های درمان، تاثیر مثبتی بر چین و چروک ها داشته است و این موضوع در سردرد های میگرنی هم صادق است.
شروع اثر بوتاکس حدود 2 هفته طول میکشد و طبق گزارش بیماران، دو بار تزریق بوتاکس، تعداد روزهای همراه با سردرد را تا حدا‌کثر ، ۵۰ درصد کاهش داده است.

تنش بیش از حد عضلانی نقش مهمی در میگرن و سردردهای تنشی دارد. تحقیقات علمی اخیر نشان داده است که میگرن مزمن ناشی از فرآیندی به نام "حساسیت" است که ناشی از اختلال در تنظیم مغز است. به همین دلیل، شکایت از میگرن آسان تر و مکررتر می شود.

بوتاکس با این فرآیند حساس سازی مقابله می کند و بنابراین در بسیاری از موارد تاثیر مثبتی بر میگرن مزمن دارد. بوتاکس رسما "سم بوتولینوم نوع A" نامیده می شود. این یک پروتئین طبیعی است که توسط باکتری کلستریدیوم بوتولینوم تولید می شود و به عنوان یک شل کننده عضلانی موضعی عمل می کند.

با تزریق بوتاکس می‌توانیم افرادی را که بیش از حد تنش دارند را آرام کنیم. بوتاکس نمی تواند میگرن را به طور کامل از بین ببرد. اما می تواند تعداد حملات و در نتیجه تعداد روزهای سردرد را به شدت کاهش دهد. به همین دلیل، کیفیت زندگی شما می تواند به طور قابل توجهی بهبود یابد.

 

چه کسی از بوتاکس استفاده میکند؟

استفاده از بوتاکس در سردردهای مزمن میگرن، برای افراد بزرگسال ۱۸ سال به بالا توسط سازمان غذا و داروی آمریکا مورد تایید قرار گرفته است.
استفاده از بوتاکس برای کودکان و نوجوانان یک درمان بدون مجوز به شمار میرود. واین به این معنی است که یک پزشک میتواند آن را تجویز کند اما بیمه های تکمیلی احتمالا پرداختی بابت آن انجام نمیدهند.

پیدا کردن پزشکی که درمان میگرن را از طریق تزریق بوتاکس انجام میدهد
چنانچه شما قصد درمان میگرن از طریق تزریق بوتاکس را دارید، باید به دنبال یک متخصص سردرد یا نورولوژیست باشید. که با اخذ نوبت از کلینیک سردرد تهران می توانید وقت رزرو کرده و زیر نظر متخصصین ما قرار بگیرید.

در ویدئوی زیر محل تزریق بوتاکس برای درمان میگرن که توسط یکی از پزشکان متخصص مغز و اعصاب در کلینیک سردرد تهران انجام شده را ملاحظه بفرمایید

 

 

هزینه تزریق بوتاکس برای درمان میگرن چقدر است؟ آیا بیمه های تکمیلی هزینه تزریق بوتاکس را پرداخت می نمایند؟

بطور کلی در مراکز درمانی در ایالات آمریکا هزینه تزریق بوتاکس درمانی میگرن بین 400 تا 700 دلار است. به دلیل آنکه درمان میگرن مزمن از طریق بوتاکس ، مورد تایید سازمان غذا و داروی امریکا است، این درمان تحت پوشش تمامی طرحهای خدمات درمانی و مراقبت های پزشکی است.در بیمه های تکمیلی که در ایران هستند بستگی به پوشش بیمه تکمیلی شرایط متفاوت است، البته در کلیه بیمه های تکمیلی تنها تزریق بوتاکس درمانی پرداخت می شوند و بابت بوتاکس زیبایی هزینه ای پرداخت نمی کنند.

درمان سردرد با تزریق بوتاکس به چه شکلی انجام میشود؟

زمانیکه شما اولین درمان با بوتاکس را تجربه میکنید حدود ۲۰ دقیقه زمان خواهد گرفت.پزشک از سوزن های خیلی ریز استفاده میکند و شما حس میکنید ‌ که با نوک سوزن پوستتان خراشیده میشود. پزشک مقدار کمی بوتاکس را بطور سطحی به ماهیچه ی پوست وارد میکند. در هر درمان ۳۱ تزریق، در هفت ناحیه ی اصلی سر و گردن انجام میشود. متداول ترین اثر جانبی تزریق بوتاکس، زخم گردن است که برای تسکین درد آن میتوان از پک یخ بر روی آن استفاده کرد.در صورتی که بعد از گذشت 3 تا 6 ماه سردرد های شما بازگشت میتوانید تزریق بوتاکس را تجدید نمایید؛ با هر بار تجدید تزریق بوتاکس تعداد و شدت سردردهای میگرنی کمتر خواهد و در برخی افراد بعد از 5 تا 6 بار تزریق سردردها به طور کامل از بین می روند.

درمان در کلینیک سردرد تهران انجام می شود. شما را به اتاق درمان می برند. بعد، پزشک متخصص سردرد 20 تا 30 تزریق با مقادیر بسیار کم بوتاکس انجام می دهد.

تزریق در عضلات اطراف شانه، گردن و سر شما انجام می شود. هنگامی که درد شدیدی را در نواحی خاصی از سر خود تجربه می کنید، ممکن است تزریق اضافی دریافت کنید. درمان عمدتاً دردناک نیست.

پس از اولین درمان با بوتاکس، علائم سردرد ممکن است برای مدت کوتاهی افزایش یابد. شما معمولاً تنها پس از دومین درمان بوتاکس (که سه ماه پس از اولین درمان انجام می شود) یک اثر مثبت را تجربه خواهید کرد و شکایات سردرد شما معمولاً کاهش می یابد. اثر مطلوب در دو تا سه جلسه به دست می آید.

چه کسانی نباید بوتاکس تزریق کنند؟

متأسفانه همه بیماران میگرنی مزمن واجد شرایط درمان بوتاکس نیستند. برای مثال:

اگر سابقه پاسخ ضعیف به درمان با سم بوتولینوم نوع A داشته اید.
اگر به هر یک از مواد موجود در سم بوتولینوم نوع A حساسیت دارید.
اگر در ناحیه یا اطراف نواحی که باید بوتاکس در آن تزریق شود عفونت دارید.
درمان
قبل از درمان
در طول ویزیت با پزشک متخصص مغز و اعصاب-سردرد اطلاعات دقیقی در مورد درمان و آنچه می توانید انتظار داشته باشید را در اختیار شما قرار می دهد و چنانچه کاندید تزریق بوتاکس باشیدبوتاکس درمانی برای شما انجام خواهد شد..

مدت زمان درمان

درمان بوتاکس حدود 15 دقیقه طول می کشد و هر 12 هفته یک بار انجام می شود.

پس از تزریق بوتاکس درمانی میگرن چکار کنیم؟

پس از درمان، حدود 10 دقیقه در کلینیک باید حضور داشته باشید سپس ما بعد از درمان با شما یک قرار ویزیت تعیین خواهیم کرد.فراموش نکیند مراقبتهای بعد از تزریق بوتاکس را حتما رعایت بفرمایید.

عوارض تزریق بوتاکس درمانی برای میگرن

مانند هر دارویی، بوتاکس نیز می تواند عوارض جانبی داشته باشد. این عوارض بیشتر در روزهای اول پس از درمان رخ می دهد. به طور کلی، عوارض جانبی موقتی هستند، اما گاهی اوقات ممکن است تا چند هفته ادامه داشته باشند. عوارض جانبی احتمالی عبارتند از:

 

  • درد در محل تزریق
  • خارش در محل تزریق
  • ضعف عضلات صورت یا افتادگی پلک
  • درد در گردن
  • فشار عضلانی
  • در موارد بسیار نادر ممکن است عوارض جانبی جدی تری مانند مشکل در صحبت کردن، بلعیدن یا صحبت کردن را تجربه کنید. لطفاً این موارد را با کلینیک درمیان بگذارید.
3.3 29 رای ها
امتیازدهی به مقاله
خبرنامه
اطلاع دهید
guest
12 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین امتیاز
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زهرا

منم‌سوالم‌همینه!!

محسن

اره من انجام دادم . تا 6 ماه خبری از درد نیست . ولی وقتی اثرش از بین میره دوباره در شروع میشه . پس تقریبا هر 6 ماه یبار باید تمدید کنی

افسانه

سلام هزینه چقدر میشه

مجید

من دو بار انجام دادم در این کلینیک به دو میلیون تومان هم نمی رسد.

الناز

اول باید بریم دکتر متخصص بعد از آزمایش ام آرآی میگرن زیر نظر دکتر باید بیایم بوتاکس

نجمه

سلام ۴ماه پیش تزریق بوتاکس انجام دادم ۹۰ درصد سردردم بهتر شدن ودوباره دوهفته پیش تزریق کردم الان خیلی بدتر از دفعه قبل شدم راهنمایی میخواستم

زیبا هادیزاده

بعد ۱۲ سال سردرد های مکرر و میگرن حاد،تزریق رو انجام دادم در اواسط فروردین ۱۴۰۲ بعد تزریق ۱۰ روز سردرهام همراه با درد گردن و شانه تشدید شد و بعد تا به امروز هییییچ سردردی ندارم و این حال خوش بدون سردرد معجزه ست برای من که هر روز سردرد شدید و حال به هم زن داشتم و همیشه با مصرف میگراکیم ۱۰۰ گیج و منگ بودم و این اواخر باید حتما مسکن داخل رگ دریافت میکردم تا بتونم تحمل کنم و هیچ داروی به من اثر نداشت

مهدی

منم دقیقا همینطور سی روز ماه سردرد.کارم بود میگراکیم ۱۰۰،کدوئین،ارگوتامین سی،نوافن،۲۹ خرداد بوتاکس کردم روز بعدش فقط دردم تشدید شد فعلا خدارو شکر خوبم بعد سه از تزریق الان.ولی دقیقا این احساسو دارم که میخواد درد بگیره ولی رد میکنه،متوجه میشم اینو.

محسن

دقیقا همینطوره که میگی . تمام حس هارو داری ولی درد نداری . حس میکنی سرت بی حس شده . میدونی که الان باید درد داشته باشی ولی انکار یه چیزی توی جمجمت جلوشو گرفته و ازت در مقابل درد مراقبت میکنه . هم حس خوبی داری ک درد نداری هم بخاطره فشاری که این حمله داره بی حالی . ولی وای به حال روزی که این بی حسی از بین بره . تو دیگه طاقت و دوام و قدرت قبل رو برای مقاومت نداری . تو دیگه به بی حسی عادت کردی . اولین حمله که رخ بده تو… مشاهده مطلب »

بیتا

مگه شما شما بازم شدی که تجربه داری

12
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x