یوگا و درمان سردرد

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)
نوشته شده توسط  | منتشرشده در: کلینیک تخصصی سردرد

یوگا ورزشی کهن است که قدمت آن به حدود هفت هزار سال قبل یعنی دوران باستان باز میگردد.در دهه 1960 در اروپا و آمریکا پزشکان و متخصصان علوم به تحقیق در مورد تاثیر یوگا بر سلامتی و پیشگیری از بیماریها و حتی درمان بعضی از آنها پرداختند

youga1-1.jpg

 

و با تاکید بر تکنیکهای بدنی،تنفسی و تمرکزی این ورزش به نتایج جالبی رسیدند که یکی از این موارد تاثیر کمکی یوگا در درمان سردرد به عنوان طب مکمل است.

شاید بتوان گفت مهمترین اثر یوگا روی سیستم عصبی مرکزی است و کاهش استرس یکی از مهمترین دستاوردهای یوگا محسوب میشود که خود در نتیجه تعادل بین سیستم اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک ایجاد میشود. اعصاب سمپاتیک در شرایط اضطراری فعال می شود و موجب هیجان می گردد ولی سیستم پاراسمپاتیک بدن را آرام می کند و باعث کاهش سطح تنفس، ضربان قلب و فشار خون شده و جریان خون را به ارگانهای داخلی بدن افزایش می دهد. یوگا با ایجاد تعادل بین این دو سیستم به کاهش استرس و ایجاد آرامش در فرد کمک میکند.

یوگا همچنین در بهبود عملکرد مغز هم موثر است و این کار رااز طریق هماهنگی بین نیمکره چپ و راست مغز،زمان پاسخ به محرکها و افزایش حافظه انجام می دهد.

یوگا راههای جدید تسلط بر بدن را به شما می آموزد و باعث هماهنگی بین اعمال مختلف بدن به طور همزمان می شود و با تکنیکهای بدنی، تنفسی، تصویر سازی، کنترل حواس و تمرکزی باعث سیناپس های جدیدی (ارتباط بین سلولهای عصبی) شده و در نتیجه امکان یادگیری مطالب جدید را در سنین بالاتر فراهم می کند.

youga2-2.jpg

دکتر ریچارد دیویدسون در تحقیقات و آزمایشهای وسیعی که با دستگاه ام آر آی فانکشنال(Functional MRI)  انجام داد و دریافت که قسمت کورتکس جلویی سمت چپ مغز (Lt Frontal Lobe) در افرادی که یوگا می کنند فعالتر از افراد دیگر است و نتیجه گرفت که افزایش عملکرد سمت چپ مغز موجب افزایش ایمنی، انعطاف پذیری بیشتر در دیدگاه و خلق و خوی بهتر و افزایش آستانه تحریک پذیری و در نتیجه آرامش بیشتر میشود.

در دانشگاه فیارس تحقیقی بر تاثیر یوگا بر افسردگی انجام شد و محققان دریافتند که سطح ناقلهای شیمیایی سروتونین(تنش روحی)، کورتیزول و مونو آمین اکسیداز در گروهی که تمرینهای بدنی، تنفسی و تمرکزی یوگا انجام می دادند به طور واضح بیشتر از گروهی بود که یوگا انجام نمی دادند و میزان افسردگی آنها نیز کاهش چشمگیری نسبت به گروه کنترل داشته است. از آنجاییکه در اکثر مبتلایان به سردردهای میگرنی  و تنش درجاتی از افسردگی مشهود است و کاهش افسردگی موجب کاهش سردرد نیز میگردد.

با توجه به اینکه استرس(منطقه تنش روحی است) در تشدید سردردهای میگرنی و ایجاد سردردهای تنشی نقش مهمی دارد، یوگا می تواند نقش مهمی در پیشگیری از آن ایفا کند. هر شکلی از یوگا حتی روش ساده تنفس می تواند در کم کردن میزان استرس موثر باشد اما تمرینهای یوگا بویژه تمرینهای تمرکزی و تمرین وضعیت رها سازی عمیق (شاواسانا) باعث می شود.

شما در موقعیتها و وقایع استرس زا آرامتر واکنش نشان دهید و کمتر احساس اضطراب کنید.

همچنین یوگا در درمان گرفتگی های عضلانی پشت، سر و گردن که منجر به ایجاد سردردهای تنشی میشود موثر است.

در یوگا یاد میگریم عضلات بدن بخصوص سر و گردن را شل و رها کنیم.این کار باعث افزایش جریان خون در مغز و کاهش اسپاسم و گرفتگی های عضلات میشوند.همچنین فقط گرفتگی های عضلانی نیستند که باعث سردرد میشوند بلکه ضعف عضلانی و عدم استفاده درست از آنها هم می توانند سردرد ایجاد کنند بعضی تمرینهای آسانای یوگا عضلات سر و گردن را قوی کرده و طرز استفاده صحیح از آنها را به ما یاد می دهند و با تصحیح وضعیت ها و قرار گرفتن های غلطی مثل نگه داشتن سر به سمت جلو، ستون فقرات را اصلاح می کند.

youga3-3.jpg

تمرین مداوم یوگا به شما کمک میکند تا ببینید محیط درونتان اصلاح می شود و این کار را از طریق آگاهی بر بدن انجام می دهد. اگر بیشتر به شکل استفاده از بدن خود آگاه شوید متوجه میشوید که وقتی روی چیزی تمرکز میکنید چشمها و پیشانی خود را در هم فرو می برید یا گردن خود را خم می کنید تا مثلا با گوشی تلفن همراه خود کار کنید. همه اینها باعث  ایجاد گرفتگی عضلانی و سردردهای مزمن می شوند.با آگاهی بیشتر حتی می توان قبل از آنکه سردرد شروع شد علائم آن را شناسایی کرد.مثلا قبل از شروع سردرد متوجه گرفتگی عضلات گردن و پشت سر شد و اتقباض آنها را کاهش داد.

پیشگیری از سردرد در مراحل اولیه  به مراتب آسان تر از درمان در مراحل پیشرفته است.

علاوه بر تمرینهای کلی یوگا و اثر آن در کاهش سردردهای تنشی و میگرنی، تمرینهای اختصاصی مربوط به سردرد هم که باعث پیشگیری و درمان سردرد می شوند وجود دارند.

 

با توجه به اثر مطلوب این تمرینهای تخصصی یوگا در کنترل سردرد می توانید برای آگاهی بیشتر با متخصص مغز و اعصاب خود مشورت کنید.

و پیشگیری از بیماریها و حتی درمان بعضی از آنها پرداختند و با تاکید بر تکنیکهای بدنی،تنفسی و تمرکزی این ورزش به نتایج جالبی رسیدند که یکی از این موارد تاثیر کمکی یوگا در درمان سردرد به عنوان طب مکمل است.

شاید بتوان گفت مهمترین اثر یوگا روی سیستم عصبی مرکزی است و کاهش استرس یکی از مهمترین دستاوردهای یوگا محسوب میشود که خود در نتیجه تعادل بین سیستم اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک ایجاد میشود. اعصاب سمپاتیک در شرایط اضطراری فعال می شود و موجب هیجان می گردد ولی سیستم پاراسمپاتیک بدن را آرام می کند و باعث کاهش سطح تنفس، ضربان قلب و فشار خون شده و جریان خون را به ارگانهای داخلی بدن افزایش می دهد. یوگا با ایجاد تعادل بین این دو سیستم به کاهش استرس و ایجاد آرامش در فرد کمک میکند.

یوگا همچنین در بهبود عملکرد مغز هم موثر است و این کار رااز طریق هماهنگی بین نیمکره چپ و راست مغز،زمان پاسخ به محرکها و افزایش حافظه انجام می دهد.

یوگا راههای جدید تسلط بر بدن را به شما می آموزد و باعث هماهنگی بین اعمال مختلف بدن به طور همزمان می شود و با تکنیکهای بدنی، تنفسی، تصویر سازی، کنترل حواس و تمرکزی باعث سیناپس های جدیدی (ارتباط بین سلولهای عصبی) شده و در نتیجه امکان یادگیری مطالب جدید را در سنین بالاتر فراهم می کند.

دکتر ریچارد دیویدسون در تحقیقات و آزمایشهای وسیعی که با دستگاه ام آر آی فانکشنال(Functional MRI)  انجام داد و دریافت که قسمت کورتکس جلویی سمت چپ مغز (Lt Frontal Lobe) در افرادی که یوگا می کنند فعالتر از افراد دیگر است و نتیجه گرفت که افزایش عملکرد سمت چپ مغز موجب افزایش ایمنی، انعطاف پذیری بیشتر در دیدگاه و خلق و خوی بهتر و افزایش آستانه تحریک پذیری و در نتیجه آرامش بیشتر میشود.

در دانشگاه فیارس تحقیقی بر تاثیر یوگا بر افسردگی انجام شد و محققان دریافتند که سطح ناقلهای شیمیایی سروتونین(تنش روحی)، کورتیزول و مونو آمین اکسیداز در گروهی که تمرینهای بدنی، تنفسی و تمرکزی یوگا انجام می دادند به طور واضح بیشتر از گروهی بود که یوگا انجام نمی دادند و میزان افسردگی آنها نیز کاهش چشمگیری نسبت به گروه کنترل داشته است. از آنجاییکه در اکثر مبتلایان به سردردهای میگرنی  و تنش درجاتی از افسردگی مشهود است و کاهش افسردگی موجب کاهش سردرد نیز میگردد.

با توجه به اینکه استرس(منطقه تنش روحی است) در تشدید سردردهای میگرنی و ایجاد سردردهای تنشی نقش مهمی دارد، یوگا می تواند نقش مهمی در پیشگیری از آن ایفا کند. هر شکلی از یوگا حتی روش ساده تنفس می تواند در کم کردن میزان استرس موثر باشد اما تمرینهای یوگا بویژه تمرینهای تمرکزی و تمرین وضعیت رها سازی عمیق (شاواسانا) باعث می شود.

شما در موقعیتها و وقایع استرس زا آرامتر واکنش نشان دهید و کمتر احساس اضطراب کنید.

همچنین یوگا در درمان گرفتگی های عضلانی پشت، سر و گردن که منجر به ایجاد سردردهای تنشی میشود موثر است.

در یوگا یاد میگریم عضلات بدن بخصوص سر و گردن را شل و رها کنیم.این کار باعث افزایش جریان خون در مغز و کاهش اسپاسم و گرفتگی های عضلات میشوند.همچنین فقط گرفتگی های عضلانی نیستند که باعث سردرد میشوند بلکه ضعف عضلانی و عدم استفاده درست از آنها هم می توانند سردرد ایجاد کنند بعضی تمرینهای آسانای یوگا عضلات سر و گردن را قوی کرده و طرز استفاده صحیح از آنها را به ما یاد می دهند و با تصحیح وضعیت ها و قرار گرفتن های غلطی مثل نگه داشتن سر به سمت جلو، ستون فقرات را اصلاح می کند.

تمرین مداوم یوگا به شما کمک میکند تا ببینید محیط درونتان اصلاح می شود و این کار را از طریق آگاهی بر بدن انجام می دهد. اگر بیشتر به شکل استفاده از بدن خود آگاه شوید متوجه میشوید که وقتی روی چیزی تمرکز میکنید چشمها و پیشانی خود را در هم فرو می برید یا گردن خود را خم می کنید تا مثلا با گوشی تلفن همراه خود کار کنید. همه اینها باعث  ایجاد گرفتگی عضلانی و سردردهای مزمن می شوند.با آگاهی بیشتر حتی می توان قبل از آنکه سردرد شروع شد علائم آن را شناسایی کرد.مثلا قبل از شروع سردرد متوجه گرفتگی عضلات گردن و پشت سر شد و اتقباض آنها را کاهش داد.

پیشگیری از سردرد در مراحل اولیه  به مراتب آسان تر از درمان در مراحل پیشرفته است.

علاوه بر تمرینهای کلی یوگا و اثر آن در کاهش سردردهای تنشی و میگرنی، تمرینهای اختصاصی مربوط به سردرد هم که باعث پیشگیری و درمان سردرد می شوند وجود دارند.

با توجه به اثر مطلوب این تمرینهای تخصصی یوگا در کنترل سردرد می توانید برای آگاهی بیشتر با متخصص مغز و اعصاب خود مشورت کنید.

بازدید 116 بار
آخرین ویرایش در چهارشنبه, 14 تیر 1396 ساعت 07:56

خبرنامه ماهیانه

 شبکه خود را در این قسمت ثبت نمایید:

 

داپلر عروق مغز از آلمان

دکتر فرشته اسفندیاری